Je rétorika potřebná i v dnešní době?
Rétorika je slovem, které už dnes asi pro mnohé z nás vymizelo z běžného každodenního slovníku. Možná že dnes ani někteří z nás již nevědí, co přesně se za tímto slovem skrývá a mladé generaci může připadat „úplně mimo.“ Rétorika však ve společnosti měla po dlouhé staletí svoje stabilní místo a jak to dnes vypadá, znovu si jej upevňuje, zcela však na nové půdě. Z politických kolbišť se totiž přesouvá do ringu obchodního.
Termínem rétorika označujeme umění mluveného slova neboli určité mistrovství verbálního projevu. Ten, kdo je zdatným rétorem, umí velmi dobře formulovat své názory, prezentovat je, podat je zajímavou formou a zejména následně velmi dobře reagovat na kladené otázky. Rétorika se proto stala nejdříve doménou zejména politické oblasti, ve které se řečnické umění nikdy neztratilo. První zkušení rétorové se objevovali již v antice, a to jak ve starém Řecku, tak hlavně ve starém Římě. Většina římských státníků a myslitelů byla skvělými řečníky. Nejznámějším z nich byl ve starém Řecku Démosthénes, jenž proslul svými „filipikami“, v Římě pak Cicero. Rétorika se stala nedílnou součástí vzdělávání. Mladí muži se učili tomu být schopni kdykoliv reagovat na danou situaci a verbálně reflektovat své myšlenky. Vždyť pokud se jenom podíváme do architektonických plánů antických měst, můžeme vidět, že v centru města vždy stála agora, místo, na kterém bylo dovoleno každému občanu vystoupit a veřejně promluvit. Slavné proslovy, které byly proneseny v římském Senátu, a které byly zaznamenány a dodnes dochovány, se staly inspirací pro mnohé nejslavnější rétory dvacátého století. Rétorika si ale našla své místo ve společnosti i po pádu Říma. Začala se dokonce vyučovat na středověkých univerzitách v triviu svobodných umění vedle gramatiky a dialektiky.
I s nástupem dalších století rétorika nezanikla a stala se pevnou součástí výuky budoucích elit. Velký vzestup pak rétorika zaznamenala s dvacátým stoletím. To přineslo dva velké totalitní režimy, které dokázali s rétorickými technikami pracovat. Bohužel, rétorika totalitních režimů se spíše nežli přesvědčovací a svobodnou metodou verbálního projevu stala ideologickým nástrojem politické propagandy, které v mnohém využíval rétoriky jako manipulativní techniky. I dnes najdeme několik rétorických technik, které lze označit za manipulativní, a kterým je rozhodně vhodné se v komunikaci vyhnout. Často se stávají prostředkem komunikace v rámci náboženských sekt či militantních skupin. Vyvíjejí silný nátlak na myšlení jedince, organizují jeho chování, mění jeho postoje a přesvědčení. Takové techniky jsou však daleko toho, o čem byla původní řecká rétorika. O schopnosti svobodně vyjádřit svůj názor a precizně formulovat vlastní myšlenku.
Právě původní pojetí rétoriky se dnes opět dostává do popředí, a to ve zcela nové oblasti. Management a personální řízení se dnes stávají sférami, ve kterých komunikace s klientem či zaměstnancem, je klíčem k úspěchu. Schopnost rétoriky může v mnohém pozitivně ovlivnit prezentaci určité nabídky, vede k lepšímu vyjednávání pozic v krizové komunikaci, umožňuje nalezení efektivní cesty řešení zaměstnaneckých či vnitrofiremních problémů. Kurzy rétoriky se tak stávají novým hitem na trhu odborného firemního vzdělávání. K čemu jsou totiž firmám odborníci s několika tituly, kteří však nedokážou svoje skvělé myšlenky prezentovat? Člověk je bytost společenská, která miluje komunikaci. Proč tedy nevytvořit ze svých zaměstnanců odborníky, kteří dokážou druhé pro své nápady nadchnout, dokážou své ideje obhájit a nebojí se otevřené diskuze s protihráčem? Takové otázky si už mnozí zaměstnavatelé položili a jak je vidno, trh vzdělávání na ně dokázal skutečně rychle zareagovat. Na knižním trhu se objevilo a rychle přibývá mnoho publikací, které se zvládnutí rétoriky zabývají. Tituly jako Rétorika v praxi, Rétorika a řečová kultura nebo velice zajímavá kniha o manipulativních technikách Zakázaná rétorika jsou publikacemi, u nichž rozhodně nesáhnete vedle. Pokud si ale chcete rétoriku osahat skutečně na vlastní kůži a zejména před publikem, tedy mezi lidmi, kam rétorika rozhodně patří, je dnes již možné navštívit některý z kurzů rétoriky pro veřejnost nebo si jej dokonce objednat v rámci firemní výuky. Mezi prvními na poptávku po kurzech rétoriky zareagovala například společnost Tutor. V jejích kurzech dokonce taková lektorská jména, jakými jsou Jan Přeučil nebo Milena Steinmasslová. Takže nezbývá nic jiného než vyjít na novodobou agoru firemních zasedaček!